Posted by: perantauhikmah | Ogos 14, 2008

Bermulanya Sebuah Perantauan

“ Ah..kau cakap bolehla..! kau pun same je..! “

Tersentap aku dengan kata-kata mad’uku itu. Apakah yang masih tidak mampu diterima olehnya daripada diriku mahupun kata-kata nasihatku? Adakah aku tersalah bicara,tersilap cara? Apakah aku juga dilihatnya melakukan kesalahan yang sama? Mengapa aku berfikir aku bersalah dalam hal ini? Atas alasan apakah aku merasakan diriku belum cukup untuk menyampaikan sepotong ayat dari nabi junjunganku, Nabi Muhammad SAW, sesuai dengan seruannya?:

“ sampaikanlah dariku walaupun hanya sepotong ayat “

Sekian masa aku masih memikirkan hal ini. perkataannya benar-benar menggamit fikiranku untuk ku kembali menilai diriku. Apakah kelemahan diriku yang aku sendiri tidak sedar apakah ia dan sebesar manakah kelemahanku itu. Adakah dengan kelemahan itu membuatkan diriku tidak layak bergelar dai’e?

Bermulalah perjalananku mengenal fitrah insani. Mencari identiti sebenar seorang dai’e. menyingkap hikmah serta kebijaksanaan yang terpalit pada nama “Luqman” sehinggakan namanya utuh tercatat dalam kitab panduan mu’min, Al-Quran dalam satu surah yang khusus. Apakah aku mampu untuk mencontohi hikmah insan yang terpilih ini dalam aku menyusuri perantauan kehidupanku. Merantau mencari secebis hikmah, akulah “ Perantau Hikmah ”.

Inginku berkongsi bersama kalian apakah hikmah yang sempatku cicip sepanjang perjalananku ini. bersamalah kita memahami pemikiran-pemikiran yang perlu ada pada seorang muslim yang sudah pastinya bertanggungjawab menyampaikan ‘ayat-ayat’ Allah. Ku harap kalian dapat mengikuti perantauan hikmahku agar kita tidak lagi menjadi umat yang dikatakan terkebelakang ataupun mudahnya ditindas oleh musuh-musuh Allah. Berjalanlah bersamaku…

“ Katakanlah: “Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Al ‘Ankabut: 20)

Tinggalkan Jawapan

Kategori

